کویل گرمایشی داکت اسپیلت

دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403

265

نویسنده : مهندس کشوری

❇️ عنوان :نکات مهم برای خرید دستگاه هواساز 

 


 

❇️ مقدمه :

در هر پروژه تجاری ، اداری ، مسکونی ، بیمارستانی و صنعتی که نیاز به خرید کویل گرمایی داکت اسپیلت می باشد می بایست برای خرید به نکات زیر توجه گردد:

 


 

❇️ متن :

کویل  آب گرم داکت اسپلیت

شرکت تهویه آذرباد با داشتن خطوط تولید کویل های 8/3 و8/5 اینچ امکان تولید طیف گسترده ای از مبدل های دستگاههای تهویه مطبوع از قبیل کویل های کندانسوری و کویل اواپراتور DXو همچنین انواع کویل های گرمایشی مورد نیاز برای تمامی برند های داکت اسپیلت ها همانند داکت اسپیلت های الجی ، مدیا، هایسنس، دایکین، میتسوبیشی، گرین ، اوجنرال ، سامسونگ ،مدیا و . . .  را دارد.

کویل های گرمایشی برای داکت اسپیلت ها معمولا باید دارای مشخصاتی باشد که در این مقاله سعی کریم به آنها بپردازیم .

 

 

  • نحوه انتخاب کویل گرمایش داکت اسپلیت

کویل های داکت اسپیلت معمولا بر اساس ظرفیت گرمادهی و بر اساس مدل و ظرفیت دستگاه داکت اسپیلت انتخاب می گردد . که معمولا مطابق ظرفیت های زیر می باشد.

18000BTU/h

24000BTU/h

30000BTU/h

36000BTU/h

42000BTU/h

48000BTU/h

  • نحوه نصب و عملکرد کویل گرمایش داکت اسپلیت
    کویل آب  آب گرم داکت اسپلیت را می توان در جلو یا پشت یونیت داخلی نصب کرد. اما:

توصیه شرکت تهویه آذرباد، برای جلوگیری از آسیب دیدگی تجهیزات یونیت داخلی همانند الکترو موتور و فن و نیز جلو گیری از اتلاف گرما و دسترسی آسان به فیلتر هوای یونیت داخلی دستگاه ، نصب کویل گرمایشی در جلوی یونیت داخلی و در سمت پرتاب باد دستگاه  می باشد.

برای نصب کویل در جلوی دستگاه حتما از برزنت استفاده نمایید و همچنین کویل بایستی به سقف توسط پیچ های بلند یا رول بولت محکم گردد و از سمت دیگر کویل نیز با با برزنت به کانال توزیع هوا متصل گردد.

 

  • عملکرد گرمایش داکت اسپلیت از طریق کویل آب گرم
    کویل آب گرم نصب شده بر روی یونیت داخلی داکت اسپیلت حاوی تعدادی لوله مسی با آرایش مارپیچ با مداربندی خاص و فین آلومینیومی می باشد، با عبور آب گرم که توسط پکیج یا موتور خانه تامین می گردد از داخل لوله های مارپیچ و عبور اجباری جریان هوا از روی فین ها که توسط فن یوینت داخلی تامین می گردد ، هوای گرم به محیط منزل ارسال می شود و با تواوم کار و سیر کوله هوا شاهد هوای گرم و مطبوع در داخل ساختمان یا واحد خواهیم بود.

مشخصات فنی کویل های آب گرم داکت اسپلیت تولید شرکت تهویه آذرباد
 لوله های مورد استفاده از جنس مس و با قطر خارجی "8/5 و "8/3 اینچ با ضخامت استاندارد برای فشار کاری مناسب با گردش آب گرم می باشد.

(ضخامت لوله ها بسته به نوع سفارش قابل تولیداست ) پیشنهاد می گردد قبل از خرید کویل های گرمایشی حتما نوع سیستم گرمایشی ازقبیل پکیج یا موتور خانه را به سازنده اطلاع دهید .

در سیستم پکیج شوفاژ دیواری بیشترین فشار آب داخل لوله ها 3Bar خواهد بود اما در سیستم موتور خانه با توجه به ارتفاع ساختمان و فشارطراحی شده برای گردش آب می تواند بیشتر از این حد باشد و لازم است کویل گرمایشی با لوله های ضخامت بالاتر و نوع جوش کاری متفاوت تری خریداری نمایید.


فین ها از جنس آلومینیوم و یا مس در کاربرد های خاص و همپنین فین های پوشش دار ( Coated Fin- Blue Fin ) برای مکان هایی با خورندگی بالا مورد استفاده قرار می گیرد. آرایش لوله ها به صورت مثلثی ( Staggered ) و لبه فین ها به صورت موج دار سینوسی است که باعث افزایش سطح انتقال حرارت و در نتیجه افزایش راندمان کویل گرمایشی داکت اسپیلت خواهد شد.

تراکم فین ها با توجه به نیاز ساختمان و نوع دستگاه داکت اسپیلت از 8 – 14 فین در اینچ قابل تولید است.

تعداد ردیف در کویل های آب گرم داکت اسپیلت با توجه به قطر لوله های مسی کویل معمولا یک و دو ردیف هستند در بعضی از دستگاه ها از کویلهای سه ردیف لوله نیز استفاده می شود.

 

مداربندی
نوع آرایش رفت و برگشتی لوله های مسی در کویل را مدار بندی می گویند. مداربندی در میزان تبادل حرارت کویل تاثیر زیادی دارد. آرایش مداربندی در کویلهای آبی معمولا به صورت Full یا Half می باشد.

 

درشرکت تهویه آذرباد امکان طراحی و تولیدانواع کویل با مدار بندی های مختلف با توجه خواست و نیاز مشتری امکان پذیر هست .

کلکتور و هدر ها

       جنس کلکتور می تواند:  لوله های مسی بدون درز از نوع L مطابق با ASTMB88 ، لوله های آهنی و یا لوله های مانیسمان باشد .

      انتخاب قطر لوله کلکتور ها  و هدرها بر اساس مقدار)  (GPMدبی آب کویل می باشد.

انتخاب نوع مدار بندی و همچنین قطر کلکتور مناسب در کاهش افت فشار آب کویل بسیار موثر است.

     

اتصالات (سر دنده ها) :

اتصالات معمولا  از جنس سردنده های لوله های آهنی ، لوله های مانیسمان و یا اتصالات (مهره برنجی) برنج که بصورت استاندارد دارای سردنده نری (MPT) می باشند.  البته امکان ساخت کویل با سردنده مادگی (FPT) نیز در صورت درخواست مصرف کننده در کارخانه تهویه آذرباد وجود دارد.
        قاب یا فریم

 جنس قاب کویل ها معمولا از ورق با روکش گالوانیزه سرد ( استاندارد) است و امکان تولید از ورق های  استیل، آلومینیوم و مس و برنج  به صورت سفارشی نیز وجود دارد.

قاب های دو لبه در بالا و پایین کویل تعبیه شده است .

تمام ورق های فلزی می بایست با زاویه 90 درجه شود .

شکل زیر دو سبک قاب برای کویل را نشان می دهد .

 

تست :

یکی از مهمترین مراحل تولید کویل های داکت اسپیلت پس از اتمام پروسه ساخت ، تست محصول نهایی در کارخانه می باشد. که در کارخانه شرکت تهویه آذرباد تمامی کویل های گرمایشی داکت اسپیلت به شرح ذیل تست می گردند.

کویل آب گرم و آب سرد :

تحت فشار 180 psig (12 bar)

روش تست به صورت غرق آبی بوده و هرکدام ازکویل ها پس از وارد کردن گاز ازت با فشار 12bar به داخل آنها ، دروت وان تست قرارداده می شوند و در صورت وجود هرگونه نشتی و خروج حباب به صورت چشمی در وان تست قابل مشاهده میباشد که توسط تکنسین ها قبل از ارسال برای مصرف کننده اصلاح می گردد.

لازم به ذکر است که برای انجام تست کویل بهتر است از گاز ازت (نیتروژن) استفاده گردد چون دارای کولکول های ریز تری نسبت به تست هوای فشرده بوده و تمامی نشتی های ریز را که ممکن است در حین جوشکاری به وجود آمده باشد را بسیار دقیق تر نشان می دهد.


طراحی کویل گرمایشی داکت اسپیلت  باید به گونه ای باشد که دارای راندمان بالا و افت فشار کم و قابل قبول آب در لوله ها و هوا برروی سطح کویل باشد.

 

کویل های داکت اسپیلت دارای شیر هواگیری و شیر تخلیه می باشند، محل نصب شیر تخلیه در پایین ترین نقطه هدر ورودی و محل نصب شیر هواگیری در بالاترین نقطه ی هدر خروجی نصب می گردد.

نکات مهم در انتخاب کویل های گرمایشی داکت اسپیلت :

  • سرعت آب باید بین 2fps الی 8 fps باشد سرکت های کمتر با بیشتر باعت افت راندمان خواهد شد. البته در سرکت های بالاتر علاوه بر افت راندمان شاهد صدای گردش آب نیز خواهیم بود که آزار دهنده خواهد بود.
  • سرعت هوا بر روی کویل 400fpm الی 800 fpm توصیه می گردد.
  • در ساختمان هایی که از پکیج شوفاژ دیواری استفاده می گردد و فاصله پکیج تا دستگاه دور است از کویل با لوله های مسی سایز8/5 اینچ استفاده نمایید. چون افت فشارآبدر این نوع کویل ها خیلی کم بوده و پمپ پکیج امکان غلبه بر این افت فشار را خواهد داشت درصورت استفاده از کویل با افت فشار آب بالا موجب آسیب رسیدن به پمپ پکیج و همچنین کاهش راندمان خواهید بود.

 

❇️ نتیجه گیری :

با توجه به موارد ذکر شده توصیه اکید می گردد خریداران در هنگام تامین کویل های گرمایی داکت اسپیلت پروژه خود به نکات اعلام شده فوق توجه لازم را معطوف دارند تا گریبانگیر مشکلات آتی احتمالی نشوند.


 

❇️ استناد ها :

دفتر فنی شرکت تهویه آذرباد ،


 

❇️ کلید واژه ها : بهترین سازنده کویل داکت اسپیلت کیست؟ ، مشخصات کویل داکت اسپیلت- قیمت کویل داکت اسپیلت- ابعاد کویل های داکت اسپیلت- مشخصات کویل داکت اسپیلت - مبدل گرمایی داکت اسپیلت

 


 

❇️ نویسنده / نویسندگان :

دفتر فنی شرکت تهویه آذرباد


 

❇️ منابع :

دفتر فنی شرکت تهویه آذرباد

 

ارتباط با تهویه آذرباد

info@tahviehazarbad.com

info@tahviehazarbad.com

تلفن دفتر مرکزی و فروش : 982144411345+ و 09100134242 و 09224924765

تلفن کارخانه 1 : 982637850623+

تلفن کارخانه 2 : 982637850624+

خبرنامه تخصصی

شبکه های اجتماعی

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت تهویه آذرباد می‌باشد.