انتخاب کمپرسور مناسب چیلر و پکیج

دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403

342

نویسنده : مهندس رسولی

❇️ عنوان : انتخاب کمپرسور مناسب جهت دستگاههای تهویه مطبوع

 


 

❇️ مقدمه :

 

کمپرسور اسکرو یا اسکرال یا پیستونی ؟ کدامیک برای پروژه مناسب تر است ؟ یکی از سوالات همیشگی مشتریان و بهره برداران از سازندگان دستگاههای چیلر و پکیج یونیت و کندانسینگ یونیت این است که از چه کمپرسوری برای دستگاه استفاده نمائیم. ما در این مقاله می کوشیم در حد امکان به این سوال پاسخ دهیم:


 

❇️ متن :

کمپرسور اسکرو یا اسکرال یا پیستونی در ساخت چیلرها یا پکیج یونیت ها

جهت انتخاب بهترین کمپرسور به برترهای هریک اشاره نموده و توصیه های لازم در بکارگیری هریک ارائه می گردد.

  1. کمپرسور اسکرو: این نوع کمپرسور ها دارای مزایایی نظیر صنعتی بودن ، با کیفیت تولید بالا ، تکنولوژی جدید ، قابل تعمیر ، مقاوم در برابر برگشت مایع مبرد، قابلیت کنترلی سه الی چهار مرحله ای یا تدریجی ، در مدلهای کامپکت مجهز به اویل سپراتور ، کم صدا در حین کارکرد می باشد ظرفیت تولید این دستگاهها بسته به سازندگان متعدد از ۲۰ تن تبرید شروع می شود و تا ۲۰۰ تن تبرید در یک کمپرسور هم می رسد. برق مصرفی کمپرسورهای اسکرو سه فاز است.
  2. کمپرسور اسکرال: این نوع کمپرسور ها دارای مزایایی نظیر تولید با کیفیت تولید بالا ، تکنولوژی جدید ، تولید در سایزهای کوچک و تکفاز می باشد این کمپرسورها از ظرفیت کمتر از یک تن تبرید تا ۳۰ تن تبرید در قالب یک کمپرسور تولید می گردد. از معایب این کمپرسور غیر قابل تعمیر بودن و آسیب پذیری شدید در عدم برگشت روغن و برگشت مایع مبرد است.
  3. کمپرسور پیستونی: این نوع کمپرسور ها دارای مزایایی نظیر تولید با کیفیت تولید بالا ، تولید در سایزهای کوچک و متوسط، قابلیت تعمیر می باشند این کمپرسورها از ظرفیت ۳ تن تبرید تا ۶۰تن تبرید در قالب یک کمپرسور تولید می گردد. از معایب این کمپرسور آسیب پذیری بالا در برگشت مایع مبرد و سطح صدای بالاست.
انواع پروژهها و توصیه استفاده از نوع کمپرسور اسکرو یا اسکرال یا پیستونی در آنها
 

۱- پروژه مسکونی تک واحدی یا حداکثر ۲۰ واحدی:

در پروژههای مسکونی تک واحدی یا تعداد واحد کمتر از ۲۰ واحد می توان از کمپرسورهای اسکرال استفاده نمود در موارد تک واحدی کمتر از ۱۰۰ متر مربع از دستگاه چیلر تکفاز تا ظرفیت ۳ تن تبرید واقعی نیز می توان استفاده نمود. لیکن در مواردی که برای تعداد واحد بالاتر از یک یا چند دستگاه چیلر مرکزی استفاده می شود می توان در هر چیلر از یک الی چند کمپرسور اسکرال بهره جست این موضوع باعث کنترل ظرفیت بار برودتی و در نتیجه کاهش مصرف برق می شود و همچنین تعدد کمپرسور در زمان خرابی یک کمپرسور هم در تامین بار برودتی ساختمان خلل جدی وارد نمی کند.

۲- مجتمع مسکونی با تعداد واحد بالا یا هتل ها یا مراکز بزرگ تجاری و اداری:

در پروژههای بزرگ مسکونی و فوق الذکر که هدف استفاده از چیلرهای مرکزی می باشد می توان از کمپرسورهای اسکرو استفاده نمود . بسته به مقدار بار برودتی از یک یا چند دستگاه چیلر مرکزی می توان استفاده نمود و همچنین در هر چیلر نیز می توان از یک الی چند کمپرسور اسکرو بهره جست این موضوع باعث کنترل ظرفیت بار برودتی و در نتیجه کاهش مصرف برق می شود و همچنین تعدد کمپرسور در زمان خرابی یک کمپرسور هم در تامین بار برودتی ساختمان خلل جدی وارد نمی کند. با استفاده از کمپرسورهای اسکرو و بکار گیری سیستم های کنترل مناسب به همراه شیر انبساط الکترونیکی می توان آسایش بسیار عالی برای بهره برداران چه از نظر بار برودتی و چه از نظر اقتصادی حاصل نمود.

۳- پروژههای صنعتی نظیر کارخانجات ، پروسه های صنعتی ، پروژههای صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی:

در پروژههای فوق الذکر که هدف استفاده از چیلرهای مرکزی می باشد می توان از کمپرسورهای اسکرو یا پیستونی استفاده نمود . بسته به مقدار بار برودتی از یک یا چند دستگاه چیلر مرکزی می توان استفاده نمود و همچنین در هر چیلر نیز می توان از یک الی چند کمپرسور اسکرو بهره جست این موضوع باعث کنترل ظرفیت بار برودتی و در نتیجه کاهش مصرف برق می شود و همچنین تعدد کمپرسور در زمان خرابی یک کمپرسور هم در تامین بار برودتی ساختمان خلل جدی وارد نمی کند. با استفاده از کمپرسورهای اسکرو و بکار گیری سیستم های کنترل مناسب به همراه شیر انبساط الکترونیکی می توان شرایط بسیار عالی برای بهره برداران چه از نظر بار برودتی و چه از نظر اقتصادی حاصل نمود. لذا در این پروژه ها کمپرسورهای پیستونی و اسکرو پیشنهاد می گردد.


 

❇️ نتیجه گیری :

بسته به کاربری دستگاه و نوع پروژهها می توان از کمپرسورهای متفاوت استفاده نمود.


 

❇️ استناد ها :

دفتر فنی شرکت تهویه آذرباد


 

❇️ کلید واژه ها : کمپرسور برودتی ، کمپرسور اسکرو ، مزایای کمپرسور اسکرو ، مزایای کمپرسور اسکرال ، بهترین سازنده کمپرسور تبریدی ، انتخاب کمپرسور تبریدی

 


 

❇️ نویسنده / نویسندگان :

دفتر فنی شرکت تهویه آذرباد


 

❇️ منابع :

دفتر فنی شرکت تهویه آذرباد

ارتباط با تهویه آذرباد

info@tahviehazarbad.com

info@tahviehazarbad.com

تلفن دفتر مرکزی و فروش : 982144411345+ و 09100134242 و 09224924765

تلفن کارخانه 1 : 982637850623+

تلفن کارخانه 2 : 982637850624+

خبرنامه تخصصی

شبکه های اجتماعی

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت تهویه آذرباد می‌باشد.